fredag 24. april 2015

Tomt for brød..igjen...

Jeg var på leting etter gode oppskrifter på brød og kom over ei opp skrift på brød med gresskarfrø som jeg sunes hørtes spennende ut. Jeg hadde ikke mer brød igjen så jeg måtte bake..
Oppskriften fant jeg hos kake-huset.no så takk for det. 
Jeg har en stygg uvane om å ikke lese hele oppskriften før jeg starter. Sjekker kun at jeg har alle ingredienser, så starter jeg på punkt 1 som da er å blande alle ingrediensene. Og like godt klaska jeg til med dobbel røre.
Jeg stusset litt på at væska skulle være kald på en gjærdeigg. Det hadde jeg ikke prøvd før....
Punkt 2, sett deigen i kjøleskap i 10-12 timer 😲 hmmm da blir det ikke noe brød i kveld.... så da måtte jeg sette igang på nytt med mine slumpebrød. 
Punkt 3..litt bearbeiding og 2 nye timer til heving 😲 
Punkt 4....du trenger jetngryte til stekingen...det har jeg jo ikke..så ut på facebook...kjenner jeg noen som har...jaaa, Inger har leirgryte og Frank har jerngryte. Jeg låner begge for å sjekke hvem som er best. 
Jeg har nå forhåpentligvis lært å lese oppskriften før jeg starte😉
Brødene ble litt mørke i skorpa men ordentlig sprø utenpå og mykt og godt inni..et godt brød som jeg brukte over 1 døgn på å lage. Ett meget godt hevet brød😂

Her har vi gryten...det ser ut til at begge brødene ble like fine og at det ikke spiller noen om man bruker jern eller leire..men det kan jeg ikke si helt sikkert før jrg får smakt brød nr 2. 
Link til kakehuset :
http://www.kake-huset.no/gjaerbakst/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen hjertelig takk for at du legger igjen en kommentar. Det setter jeg veldig stor pris på :-)

Gratulerer med dagen, Elisabeth og Bjørn

I helga var det bryllup til ett vennepar, og til bryllupsgave ønsket de seg en bryllupskake.  Jeg sa jo ja til dette.  Ønskekaka var Re...