tirsdag 10. juli 2012

Et ras av bryllupskaker

Forbered deg på et langt innlegg, med mange bilder. Istedet for å lage 100 innlegg med gamle kaker, skal jeg nå forsøke å få flere kaker inn i samme innlegg. Hvis ikke har jeg innlegg til jul, og enda er jeg ikke kommet til de nyeste kakene.


Første kake ut er ei kake jeg laget til et par som giftet seg på Hafjell. i mai 08, og så ble jeg overrumplet når jeg skulle bære kakene og utstyret inn (jeg pyntet kaken på huset, for å frakte 4 etg så langt, ja det er det ikke mange som ville gjort) så var det fullt av snø der enda. Var litt redd for å skli i sandalene mine, mens jeg bar, men det gikk veldig greit.   
Kaka er laget av 4 sukkerbrød i forskjellige størrelser, fylt bringebærfromasje og sjokoladekrem - så dekket med mmf (marsmellowfondant). Rosene er laget i marsipan.
Blomster og blader laget i blomsterpasta.

Med pynt på kakespaden ved siden av kaka, ble det egentlig kjempelekkert å se på ..
Bryllupskake laget av sukkerbrød, fylt (husker ikke med hva) og dekket med marsipan. Liljer laget i hvit marsipan, og border i smørkrem. Brudepar og duer er ikke spiselige. Denne kaka er kopiert utfra en av kakebøkene jeg har.

Nok ei bryllupskake med et engle-stativ. Hjertene på siden er laget av icing, det samme er de rosa små blomstene.
I midten av englestativet er det en halv liten styroform-kule som er dekket av disse små icing-blomstene. Bordene rundt er laget i smørkrem.

Bordene og prikkene er laget i smørkrem, og blomstene er som sagt laget i icing, noe som gjør dem harde og lett flyttbare før man limer de fast med litt smørkrem.

Dette er ei lita kake, beregnet til ca 20 personer. Det er sukkerbrød, idet iden øverste er det fylt med bjørnebær m/krem og vaniljekrem, og den nederste har valnøtter med krem og aprikosesyltetøy, så er de dekket med fløtekrem og marsipan. Pynt i sukkerpasta roser og smørkrem med icing-blomster.

Sukkerbrød i 4 størrelser, med trapp i mellom.. Grønn/rosa roser og bladverk på trappene.

Sukkerbrød med vaniliekrem og bringebær+krem inni. Smørte på et tynt lag med smørkrem innkludert jordbæressens først, så sukkerpasta lokket..


 Bamsene er laget i farget modeleringspasta, og eneste ikke spiselige her, er brudeslør og fyrstikkene som er brukt for å holde hodet på plass.
Denne bryllupskaken er laget til et par som driver med griser. De ønsket selv grise-bryllupspar, så jeg sa jeg skulle se hva jeg klarte å få til, og det ble da griser. Blomstene mener jeg er laget direkte på kaka med kakesprøyte.

Brudeparet er fullt spiselig, og også den lille brudebuketten.

Dette er egentlig ikke en kake i det hele tatt. Dette er min "eksamens-kake" fra jeg var på kakekurs hos Wilton, i Chicago, USA i 2005.
"Kaka" er ispor som er dekket med royal icing - som da blir helt hard. All pynt er laget i icing også, bortsett fra buketten på toppen, som er laget i blomsterpasta.
Desverre har jeg ikke lenger bilde av buketten litt nærmere, da alle mine kakebilder ble borte med hjemmesida mi. (har funnet igjen disse hos dinhobby/forum).

3 kommentarer:

  1. Her er det mange nydelige bryllupskaker Hilde... Du er en flink dame du ;o)
    Klem

    SvarSlett
  2. Her var det mange fine kaker. Kanskje je skal gifte meg på nytt. hehehe.

    SvarSlett
  3. Tusen takk damer, setter stor pris på at dere skriver igjen en liten notis, så jeg ser dere har vært her :-)

    SvarSlett

Tusen hjertelig takk for at du legger igjen en kommentar. Det setter jeg veldig stor pris på :-)

Gratulerer med dagen, Elisabeth og Bjørn

I helga var det bryllup til ett vennepar, og til bryllupsgave ønsket de seg en bryllupskake.  Jeg sa jo ja til dette.  Ønskekaka var Re...