søndag 26. januar 2014

Sommerfugl i vinterland..

Har laget sjokoladekake til min venninnes tvillingjenter. 
Bruker "alltid" Cacas sin sjokoladekake oppskrift, den passer akkurat i kakeformene, og smaker veldig godt. 

Denne gangen ble den en lilla og rosa sommerfugl  - og i og med at det er vinter ute, kan man jo kalle det sommerfugl i vinterland, og da tenker jeg automatisk på sangen til Halvdan/Vinni 
Kaka er fylt med et tynt lag med bringebærsyltetøy, for å få litt brytning i den søte smørkremen og ei søt sjokoladekake.  
Har også strødd spiselig glitter på vingene, men det er nok litt vanskelig å se på bildet. 
 Jentene er 11 år i morgen, så GRATULERER med dagen til Kine og Linn :-)

Oppskrift på sjokoladekaken jeg bruker, fra Cacas
Ingredienser:
3egg
3 1/2 dlsukker
225 gmargarin
2,5 dlmelk
5 dlhvetemel
3 tsbakepulver
3 tsvaniljesukker
3 sskakao
Fremgangsmåte:
1. Egg og sukker vispes til eggedosis.
2. Smelt smøret og ha i melken.
3. Bland det tørre og ha det vekselvis i eggedosisen, sammen med væsken, bland godt.
4. Smør og mel form, ha i kake-røren og stek ved
175 °C i ca. 40 min. Bruk kakepinne for å se om kaken er stekt.

Oppskrift på smørkremen jeg bruker, også denne fra Cacas. 
Jeg bruker doble denne  - evt trippel også om man vil ha et lag inni kaka også. 
Jeg bruker også alltid vann istedet for melk, og jeg har alt i bollen samtidig og rører ei stund med K-spaden på min Kenwood maskin. 
Ingredienser:
100 gmargarin
300 gsiktet melis
1 1/2 tsvaniljesukker
3 ssmelk eller annen væske




Fremgangsmåte:
1. Pisk temperert margarin (evnt. 50g meierismør istedenfor margarin) og melis til det er jevnt blandet. (Smøret må være temperert for å få rett konsistens.)
2. Tilsett væsken litt etter litt. Pisk til kremen er lett, luftig og smidig og god å jobbe med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen hjertelig takk for at du legger igjen en kommentar. Det setter jeg veldig stor pris på :-)

Gratulerer med dagen, Elisabeth og Bjørn

I helga var det bryllup til ett vennepar, og til bryllupsgave ønsket de seg en bryllupskake.  Jeg sa jo ja til dette.  Ønskekaka var Re...